De Kaapverdische eilanden deel 1 - Reisverslag uit Cape Verde Islands, Kaap Verdië van Willemijn Koenen - WaarBenJij.nu De Kaapverdische eilanden deel 1 - Reisverslag uit Cape Verde Islands, Kaap Verdië van Willemijn Koenen - WaarBenJij.nu

De Kaapverdische eilanden deel 1

Door: willemijn

Blijf op de hoogte en volg Willemijn

04 December 2014 | Kaap Verdië, Cape Verde Islands


Heeeeeeeey,

Sinds de El Teide zijn we nog naar de Kaapverdische eilanden geweest. We zijn er 3 dagen geweest. We kwamen ’s avonds om 9 uur aan in het donker. op dat moment waaide het best stevig. Maar het was gewoon warm. Een warme wind. Het was egt grappig. Die nacht zijn we geankerd in de haven. En de volgende ochtend zijn we naar de wal gevaren. Die dag mochten we ook de wal op en leuke dingetjes kopen. We mochten, vergeleken met de vorige keer, geen telefoon mee en maar 10 euro. Want het is, heb ik gemerkt, een best arm eiland. En als iedereen dan pratend en lachend over straat loopt met hun fancy smartphones aan hun oor. Is misschien niet zo’n heel goed idee. Dus we kregen onze telefoons daarna een uurtje en kon je gewoon op de wal gaan staan en bij het schip blijven. Maar het was iets van 2 euro per minuut. Dus ik heb gewoon, zoals ik vanuit overal doe, een kaartje gestuurd naar huis. Het dorpje was wel leuk. Je kon wel zien dat het arm was. Kapotte versleten huizen. Mensen toch niet in de meest fancy kleren. Lelijke vissersboten die dus helemaal niet onder houden worden. we kwamen bij een marktje waar ze heel veel leuke dingetjes verkochten en souvenirs. Daar heb ik een leuk zomerjurkje gekocht. Want die had ik nog niet. De mensen waren, naast dat ze je van alles probeerde te verkopen, wel aardige mensen. Wat mij opviel is dat de mensen daar ondanks dat ze niet veel hebben, er wel blij en gezellig uit zagen. Het is een Afrikaans eiland dus dit was ook mijn eerste keer in Afrika. En dat merkte je ook wel meteen. Het was natuurlijk warm. Maar ook droog en versleten. Er waren ook veel straathonden en een aantal bedelende kinderen. Verder was het heel leuk. Die zelfde dag voordat we de stad in mochten hadden we een beetje een shock. Er lag een enorm schip achter ons aan de kade. De achter tros van dit schip was geknapt en los geraakt. Het enorme schip dreef langzaam naar ons toe. de reactie was wel ontzettend grappig btw. Namelijk: ‘uuh… Sam (stuurman). Dat schip komt wel heel dicht bij’
Sam: ’huh.. OOH TIEFUS ZOOI’ en dan met zijn geweldige Belgische accent. Maar alles is goed gekomen we hebben alleen wat verf schade aan de reling en Sam die op dat moment de enige stuurman aan boord was en ook geen kapitein aan boord was heeft het allemaal goed opgelost. Hij had het schip in zijn vooruit gezet en wat trossen laten vieren en toen lagen we op een veilige afstand van het schip. Dus bij deze ook weer de ‘goede’ kwaliteit aan schepen en hun benodigdheden in Afrika. Ik bedoel als je ziet dat zo’n tros bijna knapt dan doe je dr toch wat aan. Ja behalve als je het niet kan omdat je het niet hebt. Maar ja.


xxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kaap Verdië, Cape Verde Islands

School At Sea

heeeeeeeeeeeeeeeey!!!!!

Ik ben druk bezig met mijn eindexamenjaar en ik ben van plan volgend jaar havo te doen. Zoals je weet, ben ik iemand die meer wil dan in schoolbanken zitten en leren. Daarom doe ik 4-havo met School At Sea.

School at Sea
School at Sea is een onderwijsprogramma waarbij leerlingen vanuit creativiteit en verantwoordelijkheid leren. Door jongeren op een praktische manier te laten werken en ontdekken, bereiden ze zich goed voor op het verdere verloop van hun leven op het gebied van persoonlijke, sociale en culturele ontwikkeling. Ze zeilen 6 maanden de historische West-Indische route naar de Caraïben en terug, zonder iets van hun school te missen.
De reis verloopt als volgt:
Amsterdam
Santa Cruz (tenerife)
Dominica (cariben)
ABC - Eilanden
Panama
Cuba
Bermuda
Azoren
IJmuiden

Tijdens de reis wisselen we om de dag met les in vakken en les in het zeilen van het schip. Het doel is om de leerlingen de terug reis zelf te laten sturen en navigreren. Halverwege de reis gaat de kok van boord en moeten de leerlingen zelf koken en plannen en boodschappen doen en leren natuurlijk. Er gaan een paar docenten mee. Deze docenten kunnen meerdere vakken geven. Er wordt vooral van de leerlingen verwacht zelfstandig te kunnen leren en daarom geeft school at sea (SAS) aan het begin van de reis les in het leren. A.K.A je leert leren.

Het is mijn droom om hiermee mee te gaan, want dan leer ik vanuit de praktijk en leer ik meer dan ik op school kan leren. We bezoeken verschillende culturen, doen onderzoek op zee en ondernemen expedities aan land.

aan boord hebben we ook SAS vakken. Een daarvan is spaans. We gaan een week op uitwisseling met een spaanse school. Dan kun je je spaans gelijk toepassen. We zullen ook een tijdje doorbrengen met een inheemse stam in Panama.

Ik heb er al heeeeeel veeel zin in.

Yada da da da!!!!!!!!!!

Willy / Will / Mientie / Willemijn

Recente Reisverslagen:

03 Februari 2015

Isla providencia

29 Januari 2015

Eigenreis door Panama.

28 Januari 2015

Bij de Emberá indianen.

10 Januari 2015

Het leven is de leus, met melk uit een kokosnoot!

29 December 2014

The Hobbit: Battle of the five armies.
Willemijn

Actief sinds 27 Feb. 2014
Verslag gelezen: 364
Totaal aantal bezoekers 20069

Voorgaande reizen:

16 April 2014 - 16 April 2014

School At Sea

06 Juli 2013 - 04 Augustus 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: