De grote oversteek - Reisverslag uit Cape Verde Islands, Kaap Verdië van Willemijn Koenen - WaarBenJij.nu De grote oversteek - Reisverslag uit Cape Verde Islands, Kaap Verdië van Willemijn Koenen - WaarBenJij.nu

De grote oversteek

Door: willemijn

Blijf op de hoogte en volg Willemijn

07 December 2014 | Kaap Verdië, Cape Verde Islands


Heeeeeeey,

We zijn nu een week onderweg op over de oceaan. En het gekke is dat ik helemaal niet door heb dat we de hele tijd aan het varen zijn met gewoon geen land om ons heen voor kilometers. Je ziet geen land maar ik heb niet het gevoel dat ik niet ff naar land kan ofzo. Het is egt geweldig daarom. Gewoon midden op de oceaan met je korte broek en teenslippers te zonnen. Je zou denken dat het vet koud is en dat we enorm op en neer gaan door de golven en de deining. Maar dat is het helemaal niet. We gaan niet heel erg op en neer ofzo. Verder hebben we vliegvissen dolfijnen en walvissen gezien. De eerste keer walvissen was alleen een spuitje uit het water. Maar vandaag kwamen er twee zo’n 20 meter van de boot vandaan. En je kon ze echt goed zien. Ze waren eerst onderwater. Maar het water hier is zo helder dat je egt zo’n enorm lijf door het water kan zien scheuren. Donker bovenlijf en een witte buik. Even later aan de andere kant van de boot kwam zijn rug met zijn vinnetje boven water. Het was echt leuk om te zien. Überhaupt is het vet cool dat ik mijn eerste wilde walvis gezien heb.
We hebben natuurlijk ook sinterklaas gehad op 5 december. Het was erg gezellig. Sinterklaas vieren met 27graden was best raar. Ook omdat we nu op een schip zitten heb je helemaal niet door dat het al weer december is. Hier leef je er niet echt naar toe. Het is gewoon zo van: ‘oh het is sinterklaas.’ En thuis zie je het in de winkel, je hoort het op school, je ziet het op tv en op de radio. En kom je dus een beetje in de sfeer. Sinterklaas ging dus ook heel snel voorbij.
Wie we wel op bezoek hebben gehad is Neptunes. Hij is goed bevriend met onze kapitein Martin en ze hadden even contact gehad. Hij was toevallig op de evenaar en vond het niet erg om even wat noordelijker te komen. Dus die hadden we aan boord en zou ons gaan dopen. Omdat we nu precies op het midden van de oceaan zaten en in het midden van de oversteek. Iedereen die nog nooit op de oceaan geweest was moest zijn zwemkleding aan trekken en de salon in gaan. We werden allemaal een voor een naar buiten geroepen en we mochten niet weten wat er allemaal gebeurde. Dus iedereen was vet zenuwachtig. Toen was ik eindelijk aan de beurt… mij werd verteld dat ik rechtdoor moest lopen en niet omkijken tot dat ik voor neptunes zou staan. Daar werd mij verteld dat ik moest knielen voor hem en de voeten van zijn vrouw moest kussen. Daarna moest ik op de grond gaan liggen op mijn buik. En werd er met een bezem een of andere ranzige rotzooi van oud door elkaar gemengd eten over mijn rug gebezumd. Het stonk naar kots. En zag eruit als chili con carne. Toen ik weer stond zei neptunes: ‘jij heet niet langer landrot meer, jij heet nu botje’ iedereen kreeg een nieuwe naam. Zoals zeeschildpad, oester, mossel, of dolfijn. En mijn naam werd botje. Zo heet de gele vis uit de kleine zeemeermin. Dus dat vind ik wel leuk. En toen mochten we gelukkig allemaal douchen. Want we mogen maar een keer in de drie dagen douchen. En ik ben geloof ik nog nooit zulke merkwaardige dingen in mijn haar tegengekomen tijdens het douchen. -__-
Al met al was de oversteek tot nu toe wel leuk. En dan naast al deze dingen natuurlijk ook nog school. Wat ook steeds beter gaat. Want eerst had ik een beetje moeite met concentreren.

Groetjes willy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kaap Verdië, Cape Verde Islands

School At Sea

heeeeeeeeeeeeeeeey!!!!!

Ik ben druk bezig met mijn eindexamenjaar en ik ben van plan volgend jaar havo te doen. Zoals je weet, ben ik iemand die meer wil dan in schoolbanken zitten en leren. Daarom doe ik 4-havo met School At Sea.

School at Sea
School at Sea is een onderwijsprogramma waarbij leerlingen vanuit creativiteit en verantwoordelijkheid leren. Door jongeren op een praktische manier te laten werken en ontdekken, bereiden ze zich goed voor op het verdere verloop van hun leven op het gebied van persoonlijke, sociale en culturele ontwikkeling. Ze zeilen 6 maanden de historische West-Indische route naar de Caraïben en terug, zonder iets van hun school te missen.
De reis verloopt als volgt:
Amsterdam
Santa Cruz (tenerife)
Dominica (cariben)
ABC - Eilanden
Panama
Cuba
Bermuda
Azoren
IJmuiden

Tijdens de reis wisselen we om de dag met les in vakken en les in het zeilen van het schip. Het doel is om de leerlingen de terug reis zelf te laten sturen en navigreren. Halverwege de reis gaat de kok van boord en moeten de leerlingen zelf koken en plannen en boodschappen doen en leren natuurlijk. Er gaan een paar docenten mee. Deze docenten kunnen meerdere vakken geven. Er wordt vooral van de leerlingen verwacht zelfstandig te kunnen leren en daarom geeft school at sea (SAS) aan het begin van de reis les in het leren. A.K.A je leert leren.

Het is mijn droom om hiermee mee te gaan, want dan leer ik vanuit de praktijk en leer ik meer dan ik op school kan leren. We bezoeken verschillende culturen, doen onderzoek op zee en ondernemen expedities aan land.

aan boord hebben we ook SAS vakken. Een daarvan is spaans. We gaan een week op uitwisseling met een spaanse school. Dan kun je je spaans gelijk toepassen. We zullen ook een tijdje doorbrengen met een inheemse stam in Panama.

Ik heb er al heeeeeel veeel zin in.

Yada da da da!!!!!!!!!!

Willy / Will / Mientie / Willemijn

Recente Reisverslagen:

03 Februari 2015

Isla providencia

29 Januari 2015

Eigenreis door Panama.

28 Januari 2015

Bij de Emberá indianen.

10 Januari 2015

Het leven is de leus, met melk uit een kokosnoot!

29 December 2014

The Hobbit: Battle of the five armies.
Willemijn

Actief sinds 27 Feb. 2014
Verslag gelezen: 319
Totaal aantal bezoekers 20314

Voorgaande reizen:

16 April 2014 - 16 April 2014

School At Sea

06 Juli 2013 - 04 Augustus 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: